ARFID
ARFID of Avoidant Restrictive Food Intake Disorder is een voedselinnamestoornis waarbij te weinig of te eenzijdig wordt gegeten. Men doet dit niet om mager te willen zijn maar omdat eten onaangenaam of moeilijk is. Hierdoor ontstaat er een tekort aan voedingsstoffen en soms over- of ondergewicht. Het kan ook de groei belemmeren. ARFID heeft een grote impact op het sociale leven.
Er bestaan een aantal verklaringen voor het ontstaan van de eetstoornis:
- Gebrek aan interesse: Andere zaken zijn interessanter of men heeft geen hongergevoel waardoor eten wordt vergeten.
- Sensorische gevoeligheid: Eten gaat samen met veel verschillende prikkels: geur, smaak, textuur, temperatuur, geluid, ... Deze prikkels worden door sommigen als onaangenaam ervaren. Dit komt vaak voor in combinatie met ASS
- Traumatische ervaring met voeding: Verslikken, braken, ... maar ook sondevoeding hebben gekregen kunnen een trigger zijn om ARFID te ontwikkelen. Hier speelt vooral angst voor mogelijke nadelige gevolgen van voedselinname een rol.
Omdat de begeleiding bij ARFID een grondige aanpak vraagt, ga ik zowel met de ouders als het kind aan de slag. De behandeling bestaat uit 3 pijlers:
- De ouders en familie de nodige informatie geven om hun rol in de thuissituatie goed op te nemen
- Werken aan angsten rond eten
- Individuele eetbegeleiding in de praktijk
Bij de eetbegeleiding doorlopen we verschillende fases waarbij het kind continu wordt aangemoedigd. De eetbegeleiding is essentieel om stappen voorwaarts te zetten. Je kan immers ook geen hoogtevrees overwinnen door op de grond te blijven staan. Er wordt op maat en tempo van het kind gewerkt met verschillende materialen en een angstmeter waardoor het kind vanaf vrij jonge leeftijd (ongeveer 3 jaar) zelf kan aangeven wat het voelt.
Afhankelijk van de vraag en de situatie bekijken we of een (kinder)psycholoog en/of logopedist moeten worden ingeschakeld.
Ikzelf heb veel ervaring met kinderen met ARFID en ook in onze thuissituatie word ik er dagelijks mee geconfronteerd. Het is een dagelijkse strijd die wordt gevoerd waarbij we dankzij veel doorzettingsvermogen en de juiste aanpak al enkele stappen voorwaarts hebben gezet. Ik wil deze kennis en ervaring gebruiken om jou of je kind/familielid/vriend(in)/kennis hiermee verder te helpen.
Enkele vriendjes uit de eetschool waar ik mee werk bij (jonge) kinderen.